دوازدهمین کنگره صرع (1394)

کتاب خلاصه مقالات

دوازدهمین کنگره  بین المللی صرع برگزار شد

دوازدهمین کنگره ی بین المللی صرع، از روز چهارشنبه سی ام دی ماه، به مدت سه روز، در سالن همایش های بین المللی رازی برگزار شد.

افتتاحیه کنگره با سخنرانی دکتر علیرضا زالی، رئیس کل نظام پزشکی کشور همراه بود. دکتر زالی از صرع به عنوان “شایع ترین” اختلال مغز و اعصاب نام برد و گفت:” هنوز نظام ثبت متقنی برای ارائه ی آمار دقیق درباره میتلایان به صرع در ایران وجود ندارد، اما طبق برآوردها 5/1 درصد از کل جامعه مبتلا به صرع هستند که این رقم از آمار جهانی بیشتر است و بالا بودن سطح حوادث ترافیکی و جاده ای در ایران و همچنین سطح بهداشت بارداری و زایمان  نیز می تواند در شکل گیری چنین آماری موثر باشد” وی با اشاره به مسائل روان شناختی و جامعه شناسی در بحث صرع ادامه داد:” درمان صرع یک فرآیند همه جانبه، مستمر و طولانی است و برای رسیدن به این مهم باید از خرد جمعی بهره جست. در جامعه ما بیشترین تعداد مبتلایان به صرع، از قشر ضعیف جامعه هستند و از این رو لازم است روش های درمانی صرع، زیر پوشش بیمه قرار بگیرد.”

دکتر “کووانیس” رئیس انجمن جهانی صرع نیز یکی از سخنرانان دعوت شده به مراسم افتتاحیه بود، وی ضمن ارائه ی آمارهای جهانی صرع، از این که ایران، در راستای بهبودی و درمان صرع، گام های موثری برداشته است، ابراز خوشحالی کرد.

دکتر نگهی، دبیر علمی دوازدهمین کنگره بین المللی صرع ایران، از تلاش انجمن صرع ایران برای برپایی منظم کنگره بین المللی صرع سخن گفت. طبق گفته های او در این دوره، 130 مقاله علمی داخلی و خارجی به کنگره فرستاده شده که از میان آن ها، 44 مقاله برای سخنرانی و بقیه مقاله ها در قالب پوستر ارائه شده اند.

کتاب ” راهنمای جامع مدیریت صرع” نوشته ی دکتر “حسینعلی ابراهیمی” استاد نورولوژی دانشگاه کرمان نیز در افتتاحیه دوازدهمین کنگره بین المللی صرع، معرفی شد.

روز اول کنگره با سه هیئت رئیسه ، دو پانل و یک کارگاه برگزار شد. در هر هیئت رئیسه حدود 4 تا 6 متخصص، سخنرانی کردند. پانل روز اول درباره ” اخلاق پزشکی” و ” دیدگاه های حقوقی درباره ی بیماران مبتلا به صرع بود” و در کارگاه نیز، “موارد مشکل در درمان صرع” بررسی شد.

روز پنجشنبه – دومین روز کنگره – علاوه بر ایراد سخنرانی، پزشکان متخصص درباره ی “حمله های غیر صرعی” پانل داشته ؛  و کارگاهی پیرامون “نقش داروی لِوِبِل در مدیریت درمان صرع” برگزار شد. در پایان روز دوم، از 4 سخنران خارجی، دکتر کووانیس، رئیس انجمن جهانی صرع، دکتر یحیی آقاخانی از دانشگاه انتاریو کانادا، پروفسور میشل بالاک و پروفسور کیمیس کدیس به ترتیب از کشورهای فرانسه و یونان، با اهدای جوایزی تقدیر شد.

برنامه روز جمعه کنگره از ساعت 8 صبح تا 2 بعد از ظهر برگزار شد. موضوع گفت و گوی تخصصی پزشکان درباره ی” جراحی در صرع” بود.

در جشن اختتامیه کنگره به رؤسای 15 نمایندگی انجمن صرع ایران به پاس تلاش های ایشان در زمینه ارتقاء سطح کیفیت زندگی بیماران مبتلا به صرع شهرستان های مختلف جوایزی اهدا گردید؛ و در نهایت نیز دوازدهمین کنگره بین المللی صرع با اجرای موسیقی توسط گروه موسیقی انجمن صرع ایران پایان یافت.

گفتنی است هر روز، به سه نفر از برگزیدگان بخش پوستر، هدایایی تعلق گرفت.