روابط محکم و استوار هستۀ یک خانواده شاد است ولی گاهی اوقات سازگاری با افرادی که کنارشان زندگی می کنیم، می تواند خطرناک باشد. هیچ فرمول جادویی برای فرزندپروری وجود ندارد ولی گام های مهمی وجود دارند که می توانند به کودک شما برای کنار آمدن با شرایط جدید کمک کند.

به خاطر داشته باشید که کودکان نیاز دارند تا به هردو والد خود عشق بورزند. این عشق به آنها امنیتی می دهد که اساس بهزیستی و موفقیت آنها برای رشد در آینده خواهد بود.

مطالعه ها نشان می دهد که در خانواده هایی که والدین از هم جدا شده اند؛ قانون یک سوم، یک سوم، یک سوم وجود دارد. در یک سوم خانواده ها، کودکان در کوتاه مدت دچار بحران های سازگاری می شوند؛ ولی بهبود می یابند. در یک سوم خانواده ها، کودکان دچار بحران های طولانی مدت می شوند که تا بزرگسالی آنها  ادامه می یابد و در یک سوم آخری ، خانواده هایی هستند که کودکانشان آسیب جدی عاطفی در نتیجۀ طلاق می بینند. نگرش والدین و رفتارهای آنها، این تفاوت در نتیجه را می سازد. فرزندپروری با عشق و همراهی ، که والدین با هم فرزندانشان را حمایت کرده و به یکدیگر احترام می گذارند؛ چه در حال انتقال و چه بعد از آن، مهمترین عاملی است که موجب می شود تا قدمی برای حال خوب کودکان برداشته شود.

والدین جدا شده گاهی اوقات درگیر رفتارهایی می شوند که سبب چالش عاطفی برای کودکانشان می شود. تعدادی از این رفتارهای شایع که بهتر است از آنها پرهیز شود :

  • خوار و خفیف کردن والد دیگر
  • خواستن از کودک برای جاسوسی والد دیگر
  • خواستن از کودک برای انتقال پیام بین والدین

این رفتارها سبب می شود تا چالش عاطفی برای کودک شما به وجود آید. زمانی را با همسر سابق خود بگذرانید تا با هم گفت و گویی دربارۀ چگونگی ایجاد عوامل کلیدی زیر برای فرزندپروری مؤثر داشته باشید؛ تا فرزندانتان هر چه شادتر و سازگارتر رشد کنند:

  1. زمانی را به شنیدن فرزندانتان اختصاص دهید. گوش کردن فعال یکی از بهترین راه های نشان دادن عشق شما به اوست. گاهی اوقات ما لازم است پیام هایی را از فرزندان خود بشنویم که آنها را صریح به ما نمی گویند : ” من می خواهم بروم خانه. ” ممکن است این معنا را بدهد که : ” من اینجا و الان احساس امنیت نمی کنم. ” وقتی والدین قادر باشند همدلانه بشنوند و همدلانه پاسخ دهند، کودکان آنها احساس عشق و امنیت خواهند کرد.
  2. توافق ها را در هر دو خانه حفظ کنید. یادتان باشد بچه ها به ملاقات والدینشان نمی روند، بلکه با آنها زندگی می کنند فقط در خانه هایی جدا از هم. وقتی از بچه ها انتظارهایی یکسان وجود داشته باشد و در هر دو خانه، قوانین یکسان باشد، آنها به بهترین صورت عمل می کنند. این به معنای این است که فرزندان بدون توجه به خانه ای که در آن هستند، لازم است زمان برای تفریح و مسئولیت های دیگر را درنظر بگیرند.
  3. با والد دیگر مرتب ارتباط داشته باشید. خیلی از والدین دیدار ماهانه را موفق ارزیابی کرده اند، که می تواند در ثبات و حفظ توافق های طرفین مؤثر باشد. در ابتدا این کار ساده نیست؛ ولی در طول زمان، والدین جدا شده می توانند این فرآیند را مهیا کنند.
  4. صبور باشید. زمان مهم است. مطالعه ها نشان می دهد که از هر 10 والد طلاق گرفته، 8 زوج می توانند الگوهای فرزندپروری مؤثری را برای فرزندانشان ایجاد کنند. گاهی اوقات دو سال طول می کشد تا این الگوها مهیا شوند. پس تلاش خود را ادامه دهید. در بعضی از موقعیت ها، خانواده درمانی می تواند تفاوت محسوسی  را برای همه  ایجاد کند.  

منبع : https://thriveglobal.com/stories/i-m-a-newly-divorced-parent-and-i-have-no-idea-what-i-m-doing/

ترجمه : فاطمه عباسی سیر

ویرایش : ویدا ساعی