رانندگی همراه با صرع ، به معنای برقراری تعادل بین دو نیاز  استقلال در  برابر ایمنی  است. 

ما استقلال را ترجیح می دهیم تا بتوانیم آزادانه، هر زمانی که  میل داشتیم  به هرجایی که خواستیم  برویم. به همین دلیل بیشتر افراد، به ماشین خود تکیه می کنند تا به خرید، محل کار،  مدرسه یا مهمانی بروند.

از آنجایی که  برای بیشتر جوانان، گرفتن گواهینامۀ رانندگی  یکی از مهمترین مراحل زندگی است؛ بهتر است افراد مبتلا به صرع، وضعیت بیماری خود را به ادارۀ راهنمایی و  رانندگی، اطلاع دهند. همچنین کنترل کامل تشنج های  خود را می توان  توسط گواهی از پزشک معالج، به  این مرکز اطلاع داد.  البته ممکن است آن اداره نیاز به بررسی بیشتر توسط پزشک معتمد خود داشته باشد.

اگر فرد مبتلا به صرع تقاضای دریافت گواهینامۀ رانندگی دارد، لازم است آن را در فرم مربوطه ذکر کند. در صورتی که فردی گواهینامۀ رانندگی داشته و سپس مبتلا به صرع شده است؛ ضروری است  مسئولان مربوطه را به نحو مقتضی مطلع سازد.

صرع  با رانندگی تداخل دارد و ممکن است  منجر به تصادف در  زمان رانندگی شود. ماهیت تشنج ها، سبب  اختلال در سطح هوشیاری، میزان آگاهی فرد، تمرکز او و  انقباض  اندام ها می شوند؛ که همۀ این عوامل به همراه عوارض  داروهای ضد صرع،  باعث اختلال در عملکردهایی  می شود که نیاز به  توجه و  تمرکز دارند.

 مطالعه ها نشان می دهد  که عوامل فوق ، میانگین تصادف را  در افراد مبتلا به صرع، نسبت به سایرین  افزایش داده و  این مسئله در  آقایان مبتلا به صرع  و گروه سنی کمتر از  35 سال، بیشتر مشاهده شده است.

کشورهای مختلف، قوانین متفاوتی  برای  صدور گواهینامۀ رانندگی  افراد مبتلا به صرع دارند.  در ایران، براساس اعلام رئیس مرکز صدور گواهینامۀ  راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، افراد مبتلا به  صرع، حق رانندگی ندارند و گواهینامۀ رانندگی نیز به آنان اعطا  نمی‌شود. این ممنوعیت به استناد آیین‌نامۀ راهنمایی و رانندگی مصوب سال 1384 اعمال می‌شود. افراد  مبتلا به صرع باید حداقل سه سال از آخرین تشنجشان گذشته باشد تا بعد از تأیید پزشک معالج، مجوز رانندگی بگیرند.

همچنین اگر فرد مبتلا،  بیماری خود را پنهان کند و پلیس هنگام گشت یا زمان انجام کارشناسی تصادفات، به این موضوع پی ببرد، گواهینامۀ رانندگی وی باطل؛ و بیمار به کمیسیون پزشکی معرفی می‌شودو تا زمان احراز صلاحیت و سلامت از سوی شورای عالی پزشکی، فرد مجاز به دریافت  گواهینامه و رانندگی با وسایل نقلیه نخواهد بود.