انجمن صرع ایران اولین جلسۀ آموزشی صرع را برای بیماران، در اولین روز تیر ماه از ساعت 10 به مدت یک ساعت و نیم در دفتر توحید برگزار کرد.

این جلسه با عنوان “اهمیت درمان مناسب در صرع” به منظور افزایش آگاهی بیماران و خانواده های ایشان توسط دکتر ناصر زنگی آبادی، متخصص مغز و اعصاب، با حضور 14 نفر از اعضای انجمن برگزار شد.

آغار تابستان با جلسۀ آموزشی صرع برای بیماران

آغار تابستان با جلسۀ آموزشی صرع برای بیماران

دکتر زنگی آبادی در این جلسه در مورد شکل های بروز حمله های تشنج شامل خاموشی کوتاه مدت یا اختلال حافظه، عدم پاسخگویی موقتی به دستورالعمل ها یا سؤال ها، سفتی ناگهانی و بدون دلیل مشخص در عضلات، سقوط بی دلیل و ناگهانی فرد، جویدن های ناگهانی و یا بی دلیل مشخص، حرکت های تکراری و غیرارادی، ترس، وحشت یا عصبانیت بدون دلیل مشخص، تغییرهای عجیب و غریب در حواس پنجگانه مانند بویایی، لامسه و شنوایی صحبت کرد.

 

وی ضمن اشاره به دلیل های ابتلا به صرع از جمله ضربه به سر مانند حادثۀ رانندگی، بیماری های مغزی مثل سکتۀ مغزی و تومورها، آسیب حین تولد یا آسیب مغزی که قبل از تولد رخ می دهد، اختلال در رشد از جمله اوتیسم، سوء مصرف دارو و الکل؛ در ادامه در مورد ابزار تشخیص صرع، از الکتروانسفالوگرافی و تصویربرداریسیستم عصبی و تست نوار مغز طولانی مدت همراه با ویدئو نام برد و سپس در مورد درمان های دارویی و غیردارویی صرع توضیح داد.

 

این متخصص مغز و اعصاب همچنین از درمان های فرعی در صرع مانند طب سوزنی، مداخله‌های روانشناسی، ویتامین درمانی و یوگا نیز نام برد و تأکید کرد که هیچ یک از این شیوه ها بدون مصرف دارو، اثربخشی نخواهند داشت و حتماً باید با اجازۀ پزشک متخصص انجام شوند.

دکتر زنگی آبادی همچنین در مورد عوارض تشنج ناشی از عدم درمان صرع صحبت کرد و گفت دنبال نکردن درمان ممکن است باعث تحت تأثیر قراردادن احساس ها و رفتار، کاهش تعامل وتوسعۀ اجتماعی، افت تحصیلی در کودکان، اختلال افسردگی، اضطراب، میگرن و یا اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی شود.

آغار تابستان با جلسۀ آموزشی صرع برای بیماران

آغار تابستان با جلسۀ آموزشی صرع برای بیماران

او با اشاره بهنگرش منفی جوامع مختلف به صرع، از بیماران خواست تا با پیگیری درمان خود از ایجاد سایر اختلال ها پیشگیری کرده و به افرایش کیفیت زندگی خود کمک کنند.

 

جلسه های آموزشی انجمن باز هم توسط متخصصان مغز و اعصاب برگزار خواهند شد. علاقه مندان به شرکت در این جلسه ها می توانند برای ثبت نام با واحد آموزش انجمن در ارتباط باشند.