انجمن صرع ایران سومین همایش مجازی خود را در سال جاری در روز پنجشنبه هشتم آبان ماه از ساعت 16 تا 17، از راه اتصال به سایت نرم افزار کنگرۀ صرع برگزار کرد.

   در این همایش یک ساعته که محورهای سخنرانی در آن شامل اهمیت منظم مصرف داروها، پیامدهای قطع خودسرانۀ دارو و عوارض داروهای ضد صرع بود، تعداد 25 نفر از اعضای انجمن صرع شرکت کردند.

   ابتدا دکتر فاطمه یوردخانی، فلوشیپ صرع، که در مورد اهمیت مصرف منظم دارو و عوارض قطع خودسرانۀ داروی ضد تشنج سخنرانی کرد، گفت: درمان صرع در حدود نیمی از بیماران با درمان تک دارویی آغاز می‌شود اما حدود ۳۰ درصد از بیماران برای کنترل تشنج‌ها نیاز به درمان دو تا سه دارویی دارند و مابقی بیماران که نسبت به درمان‌های خوراکی ضد‌صرع مقاوم هستند، به درمان‌های دیگری از جمله عمل جراحی نیاز پیدا می‌کنند.

   دکتر یوردخانی دربارۀ مدت زمان مورد نیاز افراد مبتلا به صرع برای مصرف دارو به زمان حداقل سه سال در کودکان و پنج سال در بالغان اشاره کرد که در صورت عدم تکرار تشنج در بیمار پزشک می تواند به تدریج دارو را کاهش دهد.

   وی با اشاره به اینکه بروز تشنج های مکرر در افراد ممکن است منجر به شکستگی و آسیب به سر و بدن، غرق شدن هنگام شنا، تصادف اتومبیل هنگام رانندگی، تشنج در دوران بارداری و افزایش خطر بروز نقایص مادرزادی، افسردگی و اضطراب شود، دربارۀ عوارض قطع خودسرانه دارو توسط بیمار و بدون تجویز پزشک گفت: این رفتار منجر به ابتلا بیمار به تشنج پایدار، رفتن به کما و بستری شدن در آی سی یو، مرگ ناگهانی در خواب یا عود مجدد بیماری و مقاوم شدن به درمان می شود.

   سخنران بعدی این برنامه، دکتر علی امینی هرندی، متخصص بیماری های مغز و اعصاب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بود که در مورد عوارض جانبی داروهای ضد تشنج، با تأکید بر اینکه این داروها نیز مانند تمام داروها می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند، صحبت کرد و گفت: داروهای صرع عوارض جانبی متفاوتی دارند، مثلاً بعضی از آنها می توانند اثر برخی روش های پیشگیری از بارداری را کاهش دهند یا تعدادی از آنها ممکن است در دوران بارداری بر سلامت جنین و مادر تأثیر منفی داشته باشد.

   دکتر هرندی افزود: با توجه به اینکه برخی از داروهای ضد تشنج برای كودكان خطرناک هستند، عوارض جانبی آنها بسته به میزان مصرف دارو، هنگامی رخ می دهد که میزان دارو بیش از حد زیاد باشد که در این صورت، عوارض جانبی معمولاً در صورت کاهش دارو، از بین می رود.

  این متخصص مغز و اعصاب ضمن تأکید بر اینکه داروهای ضدصرع در بسیاری از افراد هیچ عارضه یا مشکل خاصی ایجاد نمی کنند، دربارۀ عوارض کلی داروهای صرع، به خستگی، خواب آلودگی، افسردگی، عدم تعادل، کاهش یا افزایش اشتها، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد.

   پس از سخنرانی ها در پایان برنامه، متخصصان به سؤال های شرکت کنندگان پاسخ دادند.