انجمن صرع ایران سیزدهمین کنگرۀ بین المللی صرع را از هشتم تا دهم بهمن ماه در تالار امام علی(ع) بیمارستان امام خمینی برگزار کرد.

   محوریت اصلی این کنگره با هدف تبادل آخرین اطلاعات علمی، دربارۀ صرع پایدار بود که با ریاست دکتر حسین پاکدامن و دبیری دکتر ساناز احمدی و با حضور دکتر علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور برگزار شد.

   این کنگرۀ سه روزه که میزبان بیش از 400 نفر شرکت کنندۀ گروه های هدف خود از جمله متخصصان کودک و بزرگسال مغز و اعصاب، جراحان مغز و اعصاب، روانپزشکان، پزشکان عمومی، داروسازان، پرستاران و روانشناسان بود، همچنین میزبان پنج نفر استادان متخصص صرع از کشورهای مختلف آمریکا، فرانسه، کانادا و استرالیا بود.

   دکتر احمدی در مورد اهمیت محوریت موضوع کنگره گفت: صرع پایدار در صورت عدم درمان ممکن است با عوارض پایدار مغزی همچون اختلال در تکلم و حرکت همراه باشد. همچنین هر فرد مبتلا به صرع ممکن است یک بار دچار صرع پایدار شود، بنابراین سرعت عمل در تشخیص و درمان صرع پایدار بسیار حائز اهمیت است و حتی یک دقیقه تأخیر در درمان می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

   سایر محورهای فرعی مورد بحث در این کنگره در مورد بررسی های پاراکلینیکی در صرع شامل Video EEG Monitoring, Brain MRI-Spect-Pet-EEG-Brain CT ، تشخیص و درمان صرع، سایکولوژی و صرع، درمان جراحی در صرع، پاتولوژی و پاتوفیزیولوژی صرع، pitfall های تشخیص در صرع، کاربردهای MEG  در صرع، صرع Super Statu ، گزارش موارد آموزنده و جالب بود.

    سیزدهمین کنگرۀ صرع تعداد 140 مقاله دریافت کرده بود که پس از داوری و بررسی به دلیل محدودیت زمانی، تعداد 35  مقاله به عنوان سخنرانی و تعداد 105  مقاله به صورت پوستر برای ارائه در کنگره پذیرفته شد.

    در این کنگره که با بیش از یک سال برنامه ریزی و تلاش انجمن صرع ایران با همکاری مجموعه ای از گروه های مختلف برگزار شده است، علاوه بر تبادل اطلاعات علمی در گروه های پزشکی متخصص، برای گروه پرستاری نیز در دومین روز کنگره، کارگاه آموزش انجام EEG برگزار شد و  همچنین دو کارگاه آموزشی جانبی توسط دو شرکت دارویی برای متخصصان برگزار شد.

   امسال برای نخستین بار انجمن صرع ایران از تمامی نمایندگی های خود در سایر شهرها برای شرکت درکنگره دعوت کرد و با اختصاص دادن غرفه ای ویژۀ نمایندگی ها، میزبان نمایندگی خود از شهرهای بندرعباس، قم، اصفهان، تبریز و مشهد بود.

   این نمایندگی ها علاوه بر توزیع محصولات آموزشی بین پزشکان،  با پوشش محلی و پذیرایی به وسیلۀ سوغات شهرهای خود در میان سایر غرفه ها خودنمایی می کردند.

   اطلاع رسانی در مورد این کنگره از ماه ها قبل آغاز شد و فراخوان ارسال مقاله ها تمدید شد. همچنین پوشش خبری این برنامه با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی و به وسیلۀ رسانه های مکتوب، مجازی و  صدا و سیما به صورت گسترده ای انجام شد.

   ارزیابی این کنگره از شرکت کنندگان و همچنین  شرکت های مختلف دارویی حامی برگزاری آن، مثبت برآورد شد.