ویدا ساعی- واحد خبر انجمن صرع : انجمن صرع ایران امسال مراسم روز جهانی را روز دوشنبه 25 بهمن، مصادف با دومین دوشنبۀ فوریه، در سه بخش آموزش همگانی، نمایش خیابانی و مسابقۀ شطرنج با پوشش خبری گسترده ای برگزار کرد.

   انجمن صرع که این برنامه ها را برای سومین سال متوالی در ایران پس از رسمیت یافتن تاریخ آن توسط سازمان بهداشت جهانی اجرا کرد، هدف خود را افزایش سطح آگاهی عموم مردم در مورد صرع بیان کرد.

آموزش همگانی

   در بخش آموزش و اطلاع رسانی عمومی در مورد صرع، واحد روابط بین الملل پس از اعلام انجمن صرع جهانی، فراخوان مسابقۀ روز جهانی صرع را به اطلاع عموم رساند که 28 اثر رسیده از علاقه مندان به سازمان جهانی صرع ارسال شد و ایران در این زمینه دومین مقام برگزیده را با طراحی دیجیتال از وحید درویش زاده به خود اختصاص داد.

   تهیۀ کلیپ اقدام های اولیه هنگام تشنج که از صدا و سیما پخش شد، تهیۀ پاورپوینت های آموزشی دربارۀ صرع و پخش در ایستگاه های مترو و تهیۀ پلاکاردهای حاوی شعارهای آموزشی از دیگر اقدام های واحد روابط بین الملل و روابط عمومی انجمن صرع با هدف آموزش و اطلاع رسانی به عموم در حوالی روز جهانی صرع انجام شد.

نمایش خیابانی

   اجرای نمایش خیابانی روز 25 بهمن در سه میدان بزرگ شهر تهران با حضور گروه تئاتر مردان بنفش که هر یک پلاکاردهایی حاوی شعارهای آموزشی در دست داشتند، برگزار شد.

   این گروه به همراه اتوبوس سلامت که با همکاری شهرداری در اختیار انجمن صرع گذاشته بود ابتدا در میدان بهارستان به اجرای نمایش پرداختند، و سپس به میدان توپخانه و خیابان باب همایون رفته و در این منطقه به اطلاع رسانی پرداختند. آخرین پایگاه مقرر، میدان راه آهن بود که در این منطقه ضمن اجرای نمایش، مسئولان انجمن با شهردار منطقۀ 11 نیز ملاقات کرده و از حمایت ایشان بهره مند شدند.

مسابقۀ شطرنج سیمولتانه با احسان قائم مقامی

    کمیتۀ ورزش انجمن از سوی دیگر،  بعد از ظهر روز 25 بهمن با همکاری فدراسیون شطرنج، مربی شطرنج انجمن، آرین عاصمی و مسئول کمیتۀ ورزش انجمن، ایرج حصیبی، موفق به برگزاری مسابقۀ سیمولتانۀ شطرنج با قهرمان و کاپیتان تیم ملی شطرنج ایران، استاد احسان قائم مقامی، در محل  فدراسیون شطرنج  شد.

   در این مسابقه علاوه بر افرادی که در کلاس شطرنج انجمن صرع تحت تعالیم آرین عاصمی آموزش دیده بودند، سایر افراد علاقه مند نیز که از قبل ثبت نام کرده بودند، با احسان قائم مقامی مسابقه دادند.

 در نتیجۀ این مسابقه، نسرین ممتازی مقام اول، آرش عیوضی مقام دوم و وحید زارع مقام سوم را کسب کردند که به نفر اول یک ربع سکۀ بهار آزادی و به سایرین قاب عکس یادگاری با احسان قائم مقامی اهدا شد.

   احسان قائم مقامی در گفت و گوی خود دربارۀ این مسابقه گفت: خیلی ارزشمند است که انسان ها با وجود محدودیت هایی که دارند برای خود اهداف بزرگ ترسیم کنند. امروز دوستانی اینجا هستند که علیرغم محدویت، توانایی های خود را نادیده نگرفته و به دنبال تقویت قابلیت های خود هستند. این زیباست که انسان بتواند در دیگران احساس خوبی ایجاد کند، ما هم امروز اینجا هستیم تا هم در خودمان و هم دیگران حس خوبی ایجاد کنیم.”

   محمدرضا طالقانی، رئیس اسبق فدراسیون کشتی نیز با حضور در این مسابقه حمایت خود را از مبتلایان به صرع اعلام کرد و موجب دلگرمی و شادی اعضا و همکاران انجمن صرع شد.

پوشش خبری روز جهانی صرع

 کنفرانس مطبوعاتی روز جهانی صرع روز چهارشنبه 20 بهمن  با حضور دکتر پرویز بهرامی، معاون روابط بین الملل انجمن و دکتر غلامرضا زمانی، معاون پژوهشی انجمن، در دفتر توحید انجمن صرع برگزار شد که در این نشست 15 خبرنگار از رادیو سلامت و مطبوعات حضور داشتند و اخبار روز جهانی صرع را منتشر کردند.

شبکۀ 3 سیما از ساعت 12 ظهر پیام “روز جهانی صرع گرامی باد! ” را به همراه شمارۀ تماس انجمن صرع، به صورت زیرنویس تا آخرین برنامۀ پایان شب که برنامۀ 90 بود، پخش کرد.

   نمایش خیابانی روز جهانی صرع و فعالیت اتوبوس سلامت در اولین ایستگاه تعیین شده که میدان بهارستان بود، توسط شبکۀ خبر در قالب  نمایش، کلاس آموزشی و مصاحبه از خبر ساعت 16 و 18 این شبکه پخش شد.

   در آخرین ایستگاه محل استقرار که میدان راه آهن بود، برنامۀ نما دو از شبکۀ دو، ضمن تصویربرداری از نمایش مردان بنفش، به مصاحبه با شهردار منطقۀ 11، مسئولان انجمن و شهروندان پرداخت و این برنامه نیز چند روز بعد از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

   فیلم کوتاه کمک های اولیه نیز که با نظارت انجمن صرع ایران تهیه شده بود، به دفعات از صدا و سیما پخش شد.

   خبرنگار و عکاس خبری روزنامۀ ایران نیز با حضور در مسابقۀ شطرنج، با تیتر “کیش به صرع با مهره های احسان” خبر و عکس مسابقۀ انجمن صرع با احسان قائم مقامی  را در این روزنامه منتشر کردند.