اگر شما در حال خواندن این متن هستید، احتمالاً مادری مبتلا به صرع هستید.

یا شاید شما یکی از یک میلیون نفر زن مبتلا به صرع در ایران باشید که در سن باروری هستید و نگران این موضوع هستید که چگونه می توانید بچه دار شوید؟

 شاید نگران این مطلب هستید که چگونه با بارداری و تمام وظایف مادری کنار بیایید. ممکن است این موضوع دغدغۀ شما باشد که صرع، چگونه زندگی فرزندتان را تحت تأثیر قرار می دهد.

جواب های ساده ای برای پرسش های بالا پیدا نمی شود. اما مادران و زنانی که در آینده مادر خواهند شد،می توانند با دانستن این مطلب که هزاران زن مبتلا به صرع می توانند هم از سلامت خود مراقبت کنند و هم کودکان خود را بزرگ کنند؛ آسوده باشند. این کار کاملاً  امکان پذیر است.

بزرگ کردن کودک، کاری بسیار هیجان انگیز، اغلب ترسناک، ترکیبی از شادی و نگرانی و چیزهای غیرمنتظره است. صرع، یک عامل دیگر برای همۀ این چیزهای درهم می افزاید. اما در اصل، چیزی را تغییر نمی دهد. مثل همۀ مادرهای دیگر، زنان مبتلا به صرع نیز هرکاری که بتوانند، برای کودکشان انجام می دهند. مثل اکثر مادران، آنها هم به کودکانشان کمک می کنند تا رشد کنند و جوانانی مستقل و همدل و با اعتماد به نفس بار بیایند.

به عنوان یک مادری که صرع دارد، نقش شما در خانواده مثل هر زن دیگری ، حیاتی است. ممکن است شما نیاز به کمی کمک بیشتر داشته باشید؛ همانگونه که هزاران زن دیگر نیاز دارند. ممکن است در این که چه میزان کار روزانه می توانید انجام دهید، محدودیت داشته باشید؛ یا در این که چه میزان می توانید در فعالیت های کودکانتان مشارکت داشته باشید یا فعالیت هایی که آنها دوست دارند با شما داشته باشند.

اما هیچ یک از این موارد، نقش محوری شما را در زندگی کودکانتان تغییر نمی دهد. و این حقیقت را عوض نمی کند که روزی کودکانتان به عقب بازخواهند گشت و به خاطر می آورند که چه قدر از تلاش زیاد شما و کارهایی که انجام دادید، احساس غرور دارند و چه قدر شما مهم هستید و در زندگیشان اهمیت دارید.

  • مراقبت از کودکتان به معنای عشق دادن به آنها و امن نگه داشتن آنان است.
  • مراقبت از کودکتان به معنای داشتن برنامه ای برای سازگاری با اتفاق های غیرقابل پیشگیری است.
  • مراقبت از کودکتان به معنای کمک به کودکان بزرگتر برای سازگاری و درک تشنج های مادرشان بدون ترسیدن از آنها است.
  • مراقبت از کودکتان به معنای کمک به کودکان بزرگتر برای درک صرع و این که مادرشان چگونه با آن کنار آمده؛ است.
  • مراقبت از کودکتان به معنای بهترین کاری است که می توانید انجام دهید تا صرع را از مفهوم ” مانع ” در محیط های مدرسه، خانه، همسایگان و اقوام دور نگه دارید.